När den lokala krögaren Mattias Hägg, som driver Mattias mat, och Günther och Linda Samuelsson, Lilla Spännefalla, slår sina påsar ihop kan det inte bli annat än god mat.

På Lilla Spännefalla utanför Tibro, driver makarna Samuelsson ett lantbruk med köttdjur och får. Sedan 2012 finns här också ett slakteri med egen tillverkning av charkvaror. Produkterna säljs i gårdsbutiken men också till restauranger och till privatpersoner som beställer kött- och charklådor.

— Så när som grisarna så har vi hela kedjan från uppfödning till färdig produkt, säger Linda Samuelsson. De ekologiskt uppfödda grisarna kommer från gården Blankås i Tibro.

På väggen i butiken hänger flera utmärkelser som vittnar om ett gott mathantverk.

Extra stolt är paret för guldutmärkelsen för Bondens salami, som lufttorkats och sedan kallrökts.

Annons

— Det är den charkprodukt som anses vara svårast att tillverka, säger Günther Samuelsson.

Under Matfestivalen är det dock en annan charkprodukt som står i centrum.

I restaurangtältet ska Mattias Mat serveras "en halv special." Huvudingrediensen är det som får betecknas som juvelen bland tyska korvar, en bratwurst tillverkad på Lilla Spännefalla.

— Det är en klassisk bratwurst, gjord på fläskkött men med en lite annorlunda kryddblandning speciellt framtagen för Matfestivalen, berättar Günther Samuelsson. Han är själv från Tyskland och har burit med sig den tyska traditionen till Skaraborg.

Exakt vilka kryddor som ingår är hemligt. Det är nämligen så det är, kryddblandningarna hålls av hävd, tradition och yrkesstolthet hemliga.

Korven ska vila i ett hembakat korvbröd.

— Till det serveras egentillverkad ketchup av tomater från Prästekvarn, lök som vi friterar själva och så eget potatismos, berättar Mattias Hägg. Det är bara räkorna i räksalladen som inte är närproducerade.

— Det blir en lokal variant av street food. Vi tror stenhårt på det här konceptet och hoppas att det ska bli "Matfestivalkorven", säger Mattias Hägg.

I onsdags hämtade Mattias Hägg de 2 500 nyfjälstrade korvarna som ska serveras hungriga festivalbesökare.

Linda och Günther Samuelsson brukar inte annonsera sina produkter.

— Vi vill att kunderna ska gå nöjda härifrån och sedan berätta det för sina vänner och bekanta. Det är den bästa marknadsföringen. Matfestivalen ser vi som ett bra tillfälle att visa våra produkter och möta nya kunder, säger Linda Samuelsson.