Sedan i måndags möter resenärerna på X2000 kända personer från Skövde på brickborden. Genom några enkla klick kommer de att se små filmer på mästare från Skövde som Robert Gustafsson, Gert Wingårdh eller Helena Bergman, personer som haft stor betydelse att de har vuxit upp, startat företag, fått jobb eller plats i ett lag just i Skövde.

Annons

— Vi vill visa att Skövde är möjligheternas stad, bland annat tack vare sitt näringsliv med världsledande och innovativa företag, sin roll som utbildningsort, möjligheterna till en aktiv fritid och sina goda kommunikationer, säger Marcus Allerbjer, VD på CEJN i ett pressmeddelande. CEJN är ett av företagen som står bakom kampanjen.

Sedan 2015 är en kampanj med syfte att stärka Skövdes varumärke igång. Organisationen Next Skövde har tagit initiativ till ett samarbete mellan kommunen och några av stadens framgångsrika företag. Offentliga och privata aktörer har gått ihop för att tillsammans lyfta fram Skövde som en bra stad att jobba, studera och bo i.

Kampanjen samordnas av Next Skövde och är 2017 en samverkan mellan Skövde kommun, CEJN, Volvo Group Trucks, Lorentzon Fastigheter, Rapp Fastigheter, Skövdebostäder, Högskolan i Skövde och Svenska kyrkan i Skövde.

— Målgruppen för vår kampanj är alla som har lust, mod och möjlighet att testa en ny stad. Primärt de som söker efter ett nytt jobb eller en utbildning och kan tänka sig att flytta hit, men självklart vill vi även locka tillfälliga besökare, säger Charlotte Backman, Next Skövde.