Oskar Ljungström har länge haft som mål att köra den här tävlingen. Men för mindre än ett halvår sedan, när magproblemen var som värst, var det inte mycket som talade för att han skulle stå på startlinjen. Han diagnosticerades med tarmsjukdomen ulcerös kolit, blev inlagd på sjukhus och gick ned tio kilo på en vecka.

Men han vägrade att kasta in handduken och kämpade sig tillbaka för att kunna vara med på det här äventyret.

Tuffa förhållanden

En vecka före första racet flög Oskar tillsammans med det svenska landslaget ned till Chile, vilket tog cirka 15 timmar.

Väl på plats i den uppemot 35-gradiga värmen (det regnade ingenting) var det dags att utforska de kuperade banorna – totalt tio prov där den längsta tog runt tre timmar att gå och 13 minuter att köra.

– Efter det tyckte jag att alla såg riktigt fina ut och det skulle bli skitkul. Jag hade fortfarande en förkylning i kroppen sedan Gotland Grand National, men det kändes okej, berättar Oskar Ljungström

Och så här summerar han respektive tävlingsdag:

√ Dag ett:

– Kändes bra, inga större missar och kände att jag började hitta flytet. Var näst bäste svensk bakom Albin Elowson (FMCK Skövde).

Annons

√ Dag två:

– Körningen fungerade lite sämre, gjorde två onödiga vurpor. Tredje bäste svensk efter Elowson och Rikard Hansson (Tibro MK).

√ Dag tre:

– Nya prov, körningen funkade bra och blev näst bäste svensk efter Elowson.

√ Dag fyra:

– Mådde jag inte alls bra, blev mer sjuk än vad jag redan var så fick ta det lugnt, men det gick väldigt bra i alla fall. Tvåa av svenskarna bakom Elowson.

√ Dag fem:

– Började lite knackigt med några missar, men mådde bättre efter mycket vila och kunde göra en kanondag trots sjukdom och satte några grymma tider på slutet. Tredje bäste svensk bakom Elowson och Oliver Nelson (Tibro MK).

√ Dag sex:

– Crossheat som kördes på en sandstrand, uppbyggd enbart för Six Days. Gjorde ingen bra start, men körde riktigt bra i början och körde upp mig. Men sedan fick jag sådan kramp i armarna så var bara försöka rulla på så gott det gick. Men gick bra ändå och slutade på sjätte plats i min klass och 21:a totalt av alla. Näst bäste svensk, Hansson var tre sekunder före.

Blev sexa

Heaten var uppdelat klassvis E1 125cc/250cc fyrtakt. E2 250cc tvåtakt, 350cc och 450cc fyrtakt. Och E3 300cc tvåtakt och 500 fyrtakt.

– Jag körde E3-klassen. Vi körde även sist så banan var mest uppkörd, men det var riktigt häftigt och väldigt mycket publik.

Han och det svenska juniorlaget, som också bestod av John Salomonsson (Skövde) och Noa Largén, slutade sexa. Vann gjorde Italien före USA och Frankrike.

För de blågula seniorerna blev det en åttondeplats. Albin Elowson var främst med en 19:e plats individuellt. Australien segrade både på herr- och damsidan, där Sverige rullade i mål som femma.

– Vi är nöjda. Hoppas jag blir uttagen nästa år igen, säger Oskar Ljungström.

Vad händer härnäst för dig?

– Nu blir det att fysträna mycket och planera för nästa år. Även vara med kompisar och familj, för det har varit väldigt mycket hoj nu det senaste. Och sedan drar ju Vintercupen igång snart.