New York och London är båda två fantastiska shoppingstäder med ett enormt utbud inom i princip alla typer av varor, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket.

Men det är inte bara utbudet som lockar. Att kunna göra sig förstådd på engelska i butikerna är en stor del varför svenskarna uppskattar städer som New York och London.

Undersökningen visar också att en annan faktor som avgör vart svenskarna vill åka är åldern. De resenärer som vill åka till New York domineras av personer i åldern 31-40, medan de svenska pensionärerna hellre reser till London.

Hela 40 procent av svenskarna i undersökningen väljer dock att stanna hemma för shoppingen. Detta har främst att göra med den svenska kronan har blivit svagare, vilket har lett till att det har blivit dyrare att shoppa utomlands.

Jonas Johansson

Fakta: Hit åker svenskarna helst för shopping

1. New York, 15 procent

2. London, 13 procent

3. Paris, Tokyo, 2 procent

4. Barcel..

Fakta: Hit åker svenskarna helst för shopping

1. New York, 15 procent

2. London, 13 procent

3. Paris, Tokyo, 2 procent

4. Barcelona, Bangkok, Berlin, Dubai, Milano, Rom, 1 procent

5. Övriga, 9 procent

6. Vill inte åka utomlands för att shoppa, 40 procent

7. Tveksam, vet ej, 13 procent

Källa: Tickets Sifoundersökning, riksrepresentativt urval