Patricia "Pyri" Badh är legitimerad dietist och godkänd idrottsnutritionsrådgivare och driver Näringsrätt - kostrådgivning. Hon var inbjuden till Tidaholms Gymnastiksällskap. Aktiva, ledare och anhöriga fick en dos med kostråd och vad som är viktigt att tänka på i kombinationen träning/vila/kost.

— Det är egentligen inte så svårt. Det handlar om sunt förnuft och äta vanlig mat.

Hård träning

Gymnasterna tränar mellan 6-17 timmar i veckan och med hänsyn till den höga träningsdosen är det viktigt att äta rätt och vila/sova för att kunna prestera.

— En bra dygnsrytm och fasta mattider är bra för hälsan. Varenda cell i kroppen styrs av hur vi äter.

Föredragshållaren varnade för att spendera för mycket tid under sena kvällar med Ipad och mobiltelefoner.

— Ljuset från skärmarna lurar hjärnan att tro att det är dag. Det ökar slitaget på våra celler. Sömn är bäst för återhämtning.

Ungdomar mellan 6-12 år behöver mellan 9-11 timmars sömn/dygn och en tonåring 8-10 tim/dygn.

Hur bygger man muskler och uthållighet?

Annons

— Genom bra mat, energibalanserad med fett, kolhydrater, proteiner och vitaminer. Låt bli energidrycker och kosttillskott, uppmanar hon.

• Protein bygger muskler och stärker immunförsvaret.

— Vanlig mat täcker behovet och protein finns i de flesta livsmedel som till exempel kött, fågel, fisk, bönor, linser, ägg, mjölk, yoghurt, keso och ost. 25-30 gram protein räcker per måltid.

• Kolhydrater används som bränsle vid aktivitet och lagret av kolhydrater i kroppen är det som begränsar prestationen.

— Blir du trött på träning? Då är lagret slut. Fyll på före, under och efter. Är det ett par timmar före träning, använd långsamma kolhydrater. Nära inpå och under träning är det bättre med snabba kolhydrater som drickyoghurt, russin eller banan.

• Vitaminer är byggstenar som också behövs som man får genom att äta frukt, bär och grönsaker.

• Fett är viktigt som bränslekälla. Bästa fettet kommer från nötter, fet fisk, ost, olivolja och rapsolja.

Inte att föredra

Godis är ingenting som hon rekommenderade.

— Godis bygger inga muskler. En fjärdedel av det svenska barn äter kommer från godis, kakor, läsk och energidrycker. En halv liter cola och en chokladboll motsvarar fem mackor!

"Pyri" uppmanade de aktiva att äta frukost, lunch, två mellanmål och middag på regelbundna tider.

— Har ni inte gjort det tidigare så testa. Bedöm sedan själva om det gör någon skillnad och utvärdera med tränare, föräldrar och era träningskompisar.