Under ett par veckor har politikerbesöken duggat tätt i Skövde. Finansministern Magdalena Andersson (S), Miljöpartiets toppkandidat Per Holmgren, Gudrun Schyman (Fi) samt Jan Björklund (L) har samtliga passerat förbi i jakten på väljare. Och på torsdagen var turen kommen till Jimmie Åkesson (SD) och Jytte Guteland (S).

Medan Åkesson gjorde ett nedslag i centrala Skövde återfanns Guteland på parkeringen vid Coop. Där hängde hon en stund och svarade på frågor från förbipasserande. Därefter försvann hon ut i ett närliggande bostadsområde för att knacka dörr tillsammans med ett antal lokala partikamrater med Monica Green och Johan Ask i spetsen.

Krävs mer

Jytte Guteland är Socialdemokraternas toppkandidat i EU-valet och sitter redan i parlamentet i Bryssel. För henne är klimatfrågan prioriterad och hon har den senaste mandatperioden bland annat suttit med och förhandlat om industrins utsläppsrätter.

I det arbetet har man kommit en bit på väg påpekar hon, men understryker samtidigt att det krävs ännu mer arbete under den kommande femårsperioden.

– Det sägs att de förhandlingar som är gjorda har gett samma effekt som om Sverige skulle ha nollutsläpp i 50 år, så det var väldigt mycket vi har åstadkommit den vägen, konstaterar Guteland.

– Samtidigt räcker det inte utan utsläppen måste ner än snabbare till 2030. Då vill vi vara tuffare mot de tuffaste utsläppen och då är det viktigt att fortsätta med arbetet mot industrisektorn i kommande revideringar av utsläppshandeln.

Annons

Hon nämner också en gemensam klimatlagstiftning för sjöfarten som en viktig del i arbetet.

– I dag har man bara på sig att man ska mäta och verifiera sina utsläpp. Den lagstiftningen, som jag var med och förhandlade, var ett första steg. Nu måste vi gå vidare och även se till att de reducerar utsläppen, säger Guteland, som också vill öka kraven på flyget.

– Flygbranschen betalar bara 15 procent av sina utsläpp. De måste få en bättre utsläppshandel som reglerar dem bättre.

Satsning på tåg

Men det handlar inte bara om ekonomiska styrmedel, utan hon vill även se en satsning på ett mer miljövänligt resande.

– Den europeiska tågtrafiken behöver byggas ihop på ett bättre sätt, både vad gäller passagerares möjlighet att boka resor och att se till att få finansiering för bättre sträckdragningar och arbeta med signalsystem och sådan frågor.

Hur ser du på en europeisk koldioxidskatt?

– Vad gäller skatter vet jag att det finns mycket motstånd från medlemsländerna, så på den fronten ser jag att det riskerar att bli en längre resa, säger Guteland.

– För mig handlar det om att använda de snabbaste och mest effektiva metoderna för att nå resultat. Därför väljer jag att fokusera på saker som jag kan göra de kommande fem åren och lägger främst energin på att förhandla fram en mer ambitiös klimatlagstiftning.

Demokratifrågan och högerextremismen har lyfts fram som en viktig del av årets EU-val. Din kommentar till det?

– Det är ett demokratiskt val nu, därför ska man gå och rösta. Det vi vet är att om medborgarna inte röstar, så är det procentuellt sett en högre chans för de partier som inte delar de demokratiska grundprinciperna att få fler mandat. Därför är min uppmaning givetvis att man ska välja ett demokratiskt parti, säger Jytte Guteland.

Eu
Val