Relaterat: Lastbilar kör för fort – finns bara en lösning: ”Vi ska vara vägens riddare”
Relaterat: 70 procent av tunga lastbilarna kör för fort – nu krävs yrkestrafiken på större ansvar

Jag berömmer mig av att hålla hastighetsgränserna på våra vägar, vilket innebär att jag ofta blir omkörd av andra bilister. Fartkamerorna är inte till mycken nytta; man saktar ner när man passerar kameran, sedan blir det full fart igen.

Lastbilarna är faktiskt värst. Jag ser lastbilen avlägset i backspegeln och strax är den blott några få meter bakom. Varför? Naturligtvis därför att föraren vill att jag skall öka farten. En och annan drar sig inte för att understryka detta med starktonshornet. Jodå, det har hänt.

Skulle jag tvingas tvärbromsa har föraren av lastbilen ingen möjlighet att sakta ner utan kör in i bak på mitt fordon. Vad jag kan se är det förare av lastbilar med utländska registreringsskyltar som är värst och jag menar att det i huvudsak är deras fel att tempot har drivits upp. Svenska åkare och deras förare tvingas förstås hänga med i konkurrensens namn. Beställarna av tjänster har här ett stort ansvar, de måste ställa högre krav på dem som utför arbetet.

Vad skall man göra mera? Jo, vi måste få ut trafikpolisen på våra vägar igen. Som det nu är liknar det mer och mer vilda västern och det är inte egendomligt att antalet döda i trafiken ökar. Nollvisionen kommer att bli än mer avlägsen om man inte tar i med krafttag från myndighetshåll för att stävja fortåkandet.

Åke Abrahamsson

Annons