När jag handlar på Commerce, i bästa fall kan jag samla allt jag handlat i medhavd handväska. I annat fall får jag betala för en påse som jag fyller till bredden där inköp samsas från olika inköpsställen.

Vid drive-in McDonalds får jag både sugrör, en hög med servetter, happy meal kartong, förpackning till varje produkt och extra påse. Varje produkt är inplastad. För att inte tala om leksaker i plast. Totalt är det alltså en hel påse plast efter en måltid?

Hur är det möjligt? Visste är det konstigt att en kedja inte tar mer ansvar för konsumtion över engångsartiklar år 2019? Vidare så ställer jag mig också frågande om ansvaret hos till exempel Ica Maxi i Skövde. Vid beställning av deras matkasse så packad varorna i flertalet papperskassar. Halvtomma kassar. Om jag hade handlat själv hade jag kanske valt hälften så många kassar som de packar i.

Det som häpnat är att nya tjänster inte tar ett miljöansvar från första stund när vi lever i en modern tid? Ja jag förstår att ni packar efter olika avdelningar i varuhuset. Men jag förstår inte varför man inte tar ett helhetsansvar?

Som enskild konsument får man stå för notan och betala för varje extra kasse. Men värst är det såklart för moder jord. Kanske kan vi kunder lämna tillbaka kassar som bara använts en gång, likt vårt pantsystem? För vad händer med mina sex papperskassar som kommer innanför dörren varje vecka? Det blir en extra tur till återvinningsstationen varje månad.

Annons

Tips till matkassen är att ta efter konkurrenten ” Matsmart” där man får indikationer på hur fylld kartongen är. Eller packa maten i backar som kan lämnas tillbaka och återanvändas. Det är väldigt naivt att tro att nya tjänster inte kräver ett miljötänk.

Linda Forsberg