LÄS MER:Vårdcentralen om tre veckors väntan

Maritha Arnesen hade svårt att komma i kontakt med sin vårdcentral Centrum i Skövde för att få reda på ett provsvar.

– Jag försökte i två veckors tid. Det fanns aldrig några telefontider, säger hon.

Hon berättar att hon ringde flera gånger varje dag, ibland fem, sex gånger på en dag.

– Jag bor utanför Tibro och till slut åkte jag in till vårdcentralen i Skövde, berättar hon.

På plats på vårdcentralen fick hon besked i receptionen att en sköterska skulle ringa upp dagen efter. När sköterskan ringde och Maritha frågade om sitt prov blev svaret att hon inte tagit något prov. Sköterskan hade förväxlat två patienter och tilltalade Maritha med ett annat namn.

– Då finns det inte ordning för fem öre på vårdcentralen, säger Maritha.

LÄS MER:Så bra svarar din vårdcentral på telefon

Hon blev lovad att läkare skulle ringa upp måndag nästkommande vecka, men ingen hörde av sig. Efter förnyad kontakt på tisdagen ringde till slut en läkare upp och lämnade besked om provsvaret.

Annons

– Då hade det gått tre veckor, säger Maritha.

Hon tycker inte att det ska få gå till på detta sätt på en vårdcentral.

– Jag tycker att det är helt oacceptabelt. Du ska kunna ringa till din vårdcentral och få någon att prata med. Annars kan man lägga ner vårdcentralen, då är den inte till för patienterna, säger hon.