Projektet heter Virtual Driver Ergonomics.

– I ett sådant här projekt är alltid slutanvändaren i fokus. Hur kan vi förbättra och utveckla ergonomin för den som kör mycket? Till exempel om du arbetar som lastbilsförare och tillbringar dagar eller veckor i ditt arbetsfordon. Det här projektet hjälper oss att förstå hur man designar ett fordon som stödjer förarens olika rörelsemönster, säger Pamela Ruiz Castro, forskarassistent vid Högskolan i Skövde.

Målet med projektet Virtual Driver Ergonomics är en mjukvara som är användarvänlig och som förenklar simuleringsprocessen för designingenjörer. Mer specifikt fokuserar man på hur man möjliggör snabba simuleringar av körrutiner, ergonomiutvärderingar och jämförelser av olika designalternativ.

Annons

– Från vår sida, som forskare, är målet att utveckla mjukvaran i samarbete med industriföretagen. Deras återkoppling är väldigt värdefull för oss och hjälper oss att förstå vad fordonsindustrin verkligen behöver från en sådan här typ av mjukvara, säger Pamela Ruiz Castro.

Mjukvaran, IPS IMMA, är ett verktyg som digitalt modellerar upp en människa och testar interaktionen mellan människa och produkt eller människa och system. Mjukvaran tar hänsyn till att människor av olika storlek rör sig på olika sätt för att utföra en uppgift. Med mjukvaran kan en produkt- eller produktionsutvecklare på ett enkelt sätt se vilka eventuella konsekvenser en designförändring skulle få för slutanvändaren. Man kan också se om förändringen skulle försämra produkten eller arbetsplatsen, till exempel.

– Bilindustrin är en snabbrörlig marknad med snabbt förändrade kundbehov och det är viktigt att vi har verktygen för att förstå vilken inverkan ett beslut eller koncept har för kunden tidigt i designprocessen. Vi behöver ett verktyg där vi virtuellt kan utvärdera och visualisera användarbarheten i en mängd olika bilmodeller på ett effektivt och tillitsfullt sätt. Volvo Cars arbetar alltid människocentrerat och i det här projektet har vi möjlighet att tillsammans utveckla en mjukvara där användarbarheten och användaren är i fokus, säger Pernilla Nurbo, Technical Leader Ergonomics på Volvo Cars.

Projektet startade hösten 2017 och kommer att fortsätta fram till 2019. Industripartners är Scania CV AB, Volvo Car Corporation och Volvo Technology AB.