I Sverige är Black Friday ett nytt fenomen som växer explosionsartat i popularitet, enligt Svensk handel. Det infaller den fjärde fredagen i november – dagen efter den amerikanska högtiden Thanksgiving. Black Friday innebär att de flesta detaljhandlare har utökade öppettider och stora rabatter. Detta generar en köpfest för kunderna, men samtidigt pressas handlarnas marginaler.

Fakta: Varför kallas det Black Friday?

Black Friday infaller dagen efter högtiden Thanksgiving i USA, det vill säga den fjärde fre..

Fakta: Varför kallas det Black Friday?

Black Friday infaller dagen efter högtiden Thanksgiving i USA, det vill säga den fjärde fredagen i november. Konceptets historia anses börja med Santa Claus Parades i USA som hölls i samband med Thanksgiving och signalerade att julhandeln kunde ta sin början. Vanligaste förklaringen till namnet är de trafikproblem som tidigt uppstod i samband med det stora antalet människor i rörelse. En annan förklaring är att det är helgen då handlarnas resultat går från röda till svarta siffror.

Källa: Svensk handel.

Annons

— Black Friday bidrar till en ökad försäljning under själva helgen men riskerar på sikt att urholka lönsamheten för många handlare. Handeln har väckt ett rea-monster som alltid vill handla till rea, menar Jonas Arnberg, chefsekonom på Svensk Handel, i ett uttalande.

Rabatter lockar

Handelsbarometer 2015 visar att Black Friday kommer på nionde plats av de högtider och kampanjtillfällen som har betydelse för försäljningen i diverse butiker, men när det gäller köp av varor som är mer sällsynta som elektronik och vitvaror hamnar Black Friday på tredje plats. Det som framför allt lockar kunder att handla just denna dag är de rabatterade priserna. Postnords e-barometer avslöjar att förra året handlade lite mer än var femte svensk reavaror under Black Friday, i genomsnitt för 1 576 kronor per person. Svenskarna shoppade då totalt för 2,3 miljarder kronor denna dag. Även på internet växer trenden att beställa hem något under Black Friday.

Med på topp tio över Sveriges län

I Västra Götalands län var värdet, som beskriver i procent hur populära sökningar på Black Friday är i förhållande till det län där den var som mest populär, 82. Det innebär att vi hamnat på placering 9 av Sveriges 21 län. I USA, där fenomenet föddes, är det färre och färre som passar på att handla något under Black Friday. Enligt Svensk handel är huvudförklaringen att fler butiker startat sina reor tidigare samt att fler kunder handlar på nätet.

— Att en allt större andel av försäljningen blir kampanjdriven är något som handeln måste förhålla sig till. Många företag kommer att lyckas forma strategier utifrån detta, men för många mindre handlare är detta en tuff utveckling, tror Arnberg.

Rea