Att han undviker skärmar är kanske inte helt sant, han använder ju själv en skärm när han skapar 3D-prototyper i datorn. Men själva spelet är ett klassiskt skärmfritt brädspel.

Han är mycket hemlighetsfull med sitt projekt och vill inte berätta något om tematik eller mekanik. Anledningen är att han vill ta patent på viss teknik i spelet och då får det inte skrivas om konstruktionen i förväg. Han är också orolig att konkurrenter ska höra talas om idén och utveckla ett liknande koncept.

– Det jag har på gång är annorlunda än vad som finns nu. Det är en blandning av brädspel, hobby och leksak. Leksaksdelen kan nog små barn tycka är roligt och hobbymomenten tror jag lockar vuxna.

Att undvika digital teknik i spelet är ett medvetet val. Han har en bakgrund som programmerare och har varit intresserad av att utveckla datorspel, men tycker inte att det är moraliskt rätt eftersom det redan finns så mycket skärmberoende i samhället.

– Jag vill göra något som familjen kan samlas kring som inte isolerar människor. Jag gör ett alternativ till skärmar och tv-apparater. Att man gör nånting tillsammans.

De senaste åren har brädspel varit en uppåtgående trend. I Sverige finns bland annat FryxGames som ligger på speltopplistorna världen över med sitt spel Terraforming Mars.

Varför tror du att det är så populärt med brädspel just nu?

Annons

– Folk börjar upptäcka sätt att göra saker tillsammans. En annan anledning är försäljning via internet. De spel som är populära nu är smalare, det skulle vara svårt att sälja dem i en vanlig leksaksaffär, säger Mattias.

Han nämner också webbsidan Kickstarter. En tjänst där användarna själva kan förköpa produkter innan de produceras. På så vis kan spelutvecklare täcka sina kostnader utan att själva behöva investera stora summor i ett projekt.

– Just brädspel är jättepopulärt där. Mitt mål är att nå fram till en Kickstarter-kampanj, men innan dess måste jag ha en jättefin prototyp.

Det spel som blivit mest investerat i på Kickstarter har tjänat in över hundra miljoner kronor, så att det finns spelare världen över som är beredda att betala för sig är tydligt.

– Men jag behöver inte riktigt så mycket pengar, skrattar Mattias.

Han hoppas också att användarna själva kommer kunna modifiera spelet när det väl är producerat. Han jämför det med datorspelsvärlden där många av de största titlarna idag är modifikationer som spelarna själva skapat av andra spel.

Reglerna i Mattias spel ska vara enkla att förstå men det ska också finnas ett strategiskt djup i det. Det ska både gå att tävla och samarbeta i spelet, något som Mattias tycker är viktigt.

– Det är för mycket tävling i hela samhället. Till exempel i idrotten i skolan. Jag tycker att det är jättefel. Inte konstigt att vi mår så dåligt i det här samhället, säger han.

Trots att han han inte riktigt kan avslöja särskilt mycket om spelet så märks det att Mattias tror på sin idé.

– Det här är spelet jag drömde om att spela när jag var liten.

Med 3D-skrivaren som verktyg

Det är i verkstaden på Gothia Science Park Makerspace som Mattias arbetar fram prototyper av spelet.

Makerspace är en ideell förening där medlemmarna kan arbeta med ett brett utbud av kreativa uttryck. I verkstaden står symaskiner, datorer, sågar och 3D-skrivare.

Mattias visar en figur i plast som han skrivit ut i en av föreningens resinskrivare. Resin är en flytande gjutmassa som används i vissa 3D-skrivare.

– Jag håller på att lära mig 3D-modellering och då är det en jättestor fördel för mig att ha tillgång till Makerspace. Vi har en verkstad med massa olika verktyg, bland annat ett gäng 3d-skrivare. Man får hjälp av de andra som är här, det är många som är väldigt kunniga, säger han.

Resinskrivarna bygger på nyare teknik där resinet hårdnar när det utsätts för ljus, men det finns också andra varianter där plasttråd smälts och sen spritsar lager på lager tills modellen är klar.

– Det spritsas på som en spettekaka. Det är jätteenkel teknik. En vanlig pappersskrivare idag är mycket mer avancerad teknik än det här, säger Mattias.

Mattias berättar pedagogiskt hur skrivarna fungerar och det är förvånansvärt lätt att förstå tekniken bakom.

– I framtiden kommer det komma andra varianter där man kan bygga en hel figur på en gång med hjälp av hologram, säger Mattias entusiastiskt.