Ulrica Johansson i Skövde är dietist och dessutom kock med gastronomisk examen. Hon har arbetat mycket med att locka till ätande när människor av olika anledningar har det svårt med aptiten. Hon är också doktorand vid Umeå universitet, i ett forskningsprojekt som handlar om spädbarns tilläggskost. Och Ulrica slår fast att frukosten är viktig.

FAKTA: Ulricas smoothie

En smoothie som kan göras kvällen innan. Receptet blir lagom till en person.

Ingre..

FAKTA: Ulricas smoothie

En smoothie som kan göras kvällen innan. Receptet blir lagom till en person.

Ingredienser

2 dl naturell yoghurt

½ dl havregryn

½ banan

1 apelsin (saften)

1 dl frysta valfria bär eller frukter (jordgubbar/hallon/mango/ananas/blåbär)

Gör så här:

Blanda allt i en bägare. Mixa med en stavmixer eller i en blender. Häll upp i ett fint glas.

Recept: Dietistgastronomen Ulrica AB

Hon berättar om en studie från Harvard School of Public Health, vilken stärker uppfattningen att frukost är en viktig måltid. Fler än 25 000 män deltog i studien, som publicerades år 2013.

— De som inte var frukostätare löpte högre risk att drabbas av hjärt- och kärlsjukdomar, säger Ulrica Johansson.

Studien visade ökad risk att få högt kolesterol och högt blodtryck för den som skippar frukosten.

— Om man fortsätter att fasta efter att man har vaknat belastar man kroppen. Man sliter på sin kropp och tänjer på gränserna.

Sämre koncentration

Och även om det inte blir så allvarligt på en gång påverkas människan av att inte äta regelbundet.

Annons

— Har du lågt blodsocker får du sämre koncentrationsförmåga och presterar sämre.

Har man inte ätit tillräckligt tidigare på dagen finns det också risk att man äter mer mat på kvällen, vilket inte är idealiskt, menar Ulrica. Det är bättre att få i sig energin tidigare under dagen och med jämn tillförsel under dagen. Det kan minska risken för övervikt.

Hon vill dock poängtera att dagens övriga huvudmål också är viktiga.

— Det viktigaste är frukost, lunch och middag. Där har du möjlighet att få i dig allt du behöver när det gäller fett, proteiner och kolhydrater, vitaminer och mineraler.

En frukost som innehåller alla de delarna är en bra frukost, tycker Ulrica. Den kan bestå av en mjölkprodukt som fil eller yoghurt, färsk frukt och grönsaker och en grov smörgås med till exempel smörgåsfett, skinka eller hummus.

Ulrica tipsar om att skära upp grönsaker i förväg eller tina frusna bär till filen och ha i en skål i kylen. Man kan också göra en stor laddning fruktsallad och ta en sked till morgonmålet.

Bygg upp en aptit

Vad gör man om man bara inte kan äta på morgonen då? Ulrica tipsar om att inte börja med frukost det första man gör när man vaknar, utan göra sig i ordning innan, så att man hinner bygga upp en aptit.

Om man har svårt för att hinna med att äta finns det bara en sak att göra, hur lite man än lockas av det:

— Man får gå upp tidigare.

Vill man absolut inte tugga något på morgonen kan en smoothie vara ett bra alternativ. Den kan man mixa ihop kvällen innan.

— Gärna med havregryn i, säger Ulrica. Man måste hitta alternativ som funkar. Det är bättre att äta någonting än ingenting alls.