Hon arbetar bland annat med droger och alkohol i trafiken och menar att med så många domar borde den 53-åriga kvinnan också ha dömts till vårdinsatser. Ändå har det här pågått i 20 år och nu väntar nya fall på tinget.

– Om någon kör påverkad i den här omfattningen brukar polisens strategi vara att vi punktmarkerar dem. Stoppar dem varje gång de upptäcker att personen har tagit bilen på nytt, förklarar Ursula Eriksson.

Hon menar att det till slut kan bli så jobbigt för dem att de faktiskt byter livsstil.

– Polisen försöker också vara på strategiska platser som utanför Systembolag, julfester och midsommarfiranden. Sedan sker det naturligtvis också allmänna kontroller, menar trafikstrategen.

Ursula Eriksson konstaterar också att varje gång en förare med den här typen av problem grips erbjuds de behandling inom beroendevården.

– Problemet är att det är en frivillig åtgärd och många av de här personerna tar helt enkelt inte emot frivillighjälp, konstaterar hon.

Första domen

1997 kom första domen mot den aktuella kvinnan.

Annons

– Men egentligen vet vi väldigt lite om när de här problemen verkligen började. Hon kan ha kört påverkad långt tidigare, men inte upptäckts. Situationen i det här fallet är helt enkelt inte bra.

Trafikstrategen funderar också om det här beteendet kunde upptäckts mycket tidigare.

– Någonting måste ha skett som satte igång det här händelseförloppet. Vi ska alltid fråga oss om det hade gått att göra mer och tidigare, förklarar Ursula.

Hon menar att vi måste visa att det finns andra alternativ och andra val att göra i livet.

– I grunden är det här en folkhälsoproblematik och vi generaliserar ofta till en grupp av en viss typ av personer. Men det här är ett problem som också finns i direktörsmiljöer. Många i det samhällsskiktet har ett problematiskt förhållande till droger på grund av stress och allt annat de förväntas hinna med.

Ursula Eriksson anser att det egentligen inte finns något som säger att personer i högre samhällsklasser inte kört påverkade lika många gånger som kvinnan.

Nya bilar

Att 53-åringen hela tiden får tag i nya bilar överraskar henne inte.

– Det brukar inte vara så svårt om man rör sig i vissa kretsar, man byter ett billån mot lite pulver, förklarar Eriksson.

Samtidigt pekar polisen på den mänskliga delen.

– Samtidigt tycker jag faktiskt väldigt synd om henne, något måste gått snett och hon kan inte må bra av situationen, menar Ursula.