Att maten är av bra kvalitet, svensk och billig är viktigast när konsumenten ska välja vad de vill ha på tallriken, men när det gäller hur det egna matvalet påverkar klimatet och miljön bedömer mer än hälften av svenska konsumenter att de saknar god kunskap. Det ska ett nytt dataspel råda bot på.

Tillsammans med Sveriges lantbruksuniversitet, SLU, och Interaction Lab på Högskolan i Skövde bygger nu SLU Holding en prototyp för ett spel om framtidens matval.

– Ungdomar spelar mycket dataspel och klimatet är den framtidsfråga som ungdomar oroar sig mest för. Spelprototypen kombinerar dessa intressen, utgår från FN:s Agenda 2030-mål och vill visa på komplexiteten i frågor kring maten, klimatet och andra miljöaspekter, säger Björn Berg Marklund, spelforskare på högskolan.

Det svarar också upp mot ett behov i skolan. I flera möten med lärare har utbildningsmaterial på området efterfrågats.

Därför får nu lärare och elever på gymnasiet agera testpiloter.

– Vår förhoppning är att spelprototypen tas emot väl, så att den kan utvecklas till ett fullskaligt skarpt spel för hela Sverige i nästa steg, förklarar Björn Berg Marklund.

I prototypen driver spelaren ett lantbruk och gör olika val för sin produktion. Valen får effekter på maten som produceras, självförsörjningsgrad, matimport, klimatpåverkan, växtnäringshushållning, biologisk mångfald, matsvinn och konsumenternas attityder.

Annons

Prototypen finansieras av Västra Götalandsregionen samt SLU och förväntas vara klar under hösten 2019.