Kvinnan hade köpt en Marabou Paradis-chokladask inför julen 2016. Men den mysiga chokladstunden förvandlades snabbt till en mardröm. Enligt kvinnan så gick hennes tand av när hon skulle bita i en av chokladbitarna som, enligt anmälan, innehöll något som liknade ”små hårda stenar”.

— Oj tänkte jag, det här blir dyrt. För jag kände ju hur det kraschade i tanden när den gick sönder, berättar kvinnan för JP.

Kvinnan fick efter incidenten laga sin tand och det kostade över 1 000 kronor.

Annons

Enligt anmälan försökte kvinnan kontakta Mondelez Sverige AB som äger Marabou för att kräva ersättning för tandskadan, men företaget ska då ha sagt att de inte haft tid för hennes ärende. Efter några månader ska sedan företaget ha svarat att de inte ansåg att den trasiga tanden var deras fel, och att de därför inte har för avsikt att betala ut ersättning.

— Jag tycker de varit väldigt nonchalanta, jag har aldrig varit med om något så nonchalant, säger kvinnan.

JP har sökt någon på Mondelez Sverige AB som kan kommentera ärendet, men utan resultat.

Hur Allmänna reklamationsnämnden ser på fallet får framtiden utvisa.

Fotnot: På torsdagen, dagen efter artikeln publicerades, svarade Mondelez Sverige AB i ett mejl på kritiken:

"Vår högsta prioritet är att försäkra oss om vår höga kvalitet och så fort vi fick in denna reklamation satte vi igång med en undersökning. Resultatet av denna undersökning visade sig att det inte var något fel på produkten. Det hårda objektet var en sockerkristall med lakritssmak, och därför tog vi inte saken vidare. Vi tar alla reklamationer seriöst och undersöker dem noga."