– Vi måste tänka om och se möjligheterna, säger centrumledare Maria Leo.

Hon menar att vi står inför en ny typ av handel som formas utifrån våra beteendemönster, som i sin tur präglas av internet och ett annat utbud.

– Det är bekvämt att sitta hemma i soffan och klicka hem varor. För att möta det måste vi tänka om och erbjuda något som inte finns på nätet, menar centrumledare Maria Leo.

Hon är medveten om att det självklart kommer ställa helt andra krav på handlarna.

– Vi måste tänka utanför boxen, mer på den stora helheten och vilka upplevelser man kan erbjuda. Klarar vi den utmaningen går vi mot en ljus framtid, anser Maria Leo.

LÄS MER: Butik Östergården lägger ner: ”Finns ingen framtid”

Hon betonar att hon förstår att hela debatten om stängda butiker och tomma lokaler i Skövdes centrum väcker mycket känslor. På Facebook handlar debatten om bristen på gratisparkeringar i city, dyra hyror och att folk hellre väljer att åka till köpcentrum utanför stadskärnan.

Detta på bekostnad av handeln i city.

Men Maria Leo håller inte med.

– Det är att göra det lite för enkelt för sig. Jag ser det ur ett större perspektiv och vi står onekligen inför en stor utmaning. Det här är en utveckling som händer inte bara här i Skövde utan i världen. I USA och England har man tydligt kunnat se vad som händer med handeln med stora köpcentrum utanför stadskärnan som nu står tomma. Mycket beror på att man där erbjuder mycket varor till låga priser på samma plats. Liknande koncept som e-handeln i stort erbjuder.

Annons

Hon menar att det vore klokt att välja en annan väg ur problemet.

Det finns en stor möjlighet med nya arbetsplatser och bostäder i stadskärnan som kommer innebära att centrumhandel kommer nära. Man vill handla här och nu, till och från jobbet eller på lunchen.Inspiration och mötet mellan människor kommer fortfarande att vara viktigt.

– Jag tror på en mer upplevelsebaserad handel. Och på att vi samtliga aktörer i centrum borde slå våra kloka huvuden ihop och tillsammans hitta samverkansformer för hur vi ska möta framtiden. Vi kommer inte kunna blunda för förändringen för den är redan igång. Och gratisparkeringar i centrum kommer inte lösa problemet. Det här är mycket större än så, säger Maria Leo.

Relaterat: Butik Östergården lägger ner: ”Finns ingen framtid”

En del av förklaringen ligger ju som sagt i e-handeln och dess inbyggda belöningssystem, det är snabbt, enkelt och billigt.

– Men på nätet går det inte att uppleva saker tillsammans på samma sätt som i verkliga livet. Det finns en kraft i spontana möten mellan människor och i att kunna roa varandra.

Den traditionella handeln, så som vi sett den under de senaste tio, tjugo åren, tror hon är på väg bort.

– Jag tror en del av receptet är starka koncept som kan bjuda på något som ligger i tiden, som hållbarhet eller att man erbjuder tilläggstjänster som styling hemma eller stil och form, såväl yttre som inre. Och jag tror på det personliga mötet, säger Maria Leo.