Det var överste Krister Backryd, chef för flygflottiljen F7 i Såtenäs, som fällde orden när han kvällen den 8 juni 1993 tagit emot loggboken till den första serietillverkade JAS 39.

Så här rapporterades Skövde Nyheters utsände på plats också:

”Exakt klockan 17.31 dånade det till över flygledartornet på F7 i Såtenäs. Eskorterad av två av flottiljens Viggenplan på varje sida svepte major Joachim Lindén med sin JAS-maskin in över anläggningarna vid Såtenäs.

Han kom rakt öster ifrån, gjorde en gir mot söder och innan han landade passerade han åter en gång åskådartribunen. Den här gången på 400 meters höjd, försvann över hangar 86, gjorde ett svep över Lidköping och satte slutligen ner kärran på den Västgötska marken.

Motorerna tjöt, lärkan slutade sjunga och en jagande brun kärrhök tog förskräckt till flykten. Sveriges första serietillverkade JAS 39 Gripen var därmed för första gång välkomnad till flygflottiljen F7 på Såtenäs."

Minuterna innan hade chefen för flottiljen suttit bakom spakarna i ett av de Viggenplan som eskorterat det nya planet.

Efter ceremonin berättade han att det skulle dröja till oktober två år senare innan det skulle ha sällskap av ytterligare 16 plan.

– Enastående att en så liten nation som Sverige kan visa upp den politiska vilja och den industriella förmåga som krävs för att realisera det vi nu har framför våra ögon, sade han också.

Annons

Vid den här tidpunkten anade naturligtvis ingen att ett JAS 39 Gripen-plan två månader senare, den 8 augusti, skulle krascha under en flyguppvisning under Vattenfestivalen i Stockholm.

FAKTA: Vi dyker i arkivet

Vad hände i Skövde för 40 år sedan? Hur såg tidningens annonser ut? Vad kostade en banlon..

FAKTA: Vi dyker i arkivet

Vad hände i Skövde för 40 år sedan? Hur såg tidningens annonser ut? Vad kostade en banlonskjorta egentligen? Svaren går förmodligen att finna i Skövde Nyheters digra arkiv av tidningar. Häng med och tipsa oss, när vi tar ett djupdyk i tidningsläggen. Har du tips? Mejla red.sn@vgt.se.