Spelkonferensen fylldes av paneler och föredrag och lockade spelintresserade från många olika länder med årets tema "Experience the Future: Reimagining Games". Konferensen tog en närmre titt på vad spel kan komma att betyda i framtiden och vilka nya användningsområden de kan fylla. Bland annat hölls det föredrag om hur spel kan förbättra inlärningsförmågan och hur de kan användas i undervisning.

En av konferensens gäster var Jason Hayse, som skrivit musiken till flera stora spel såsom World of Warcraft. Tillsammans med ett antal professionella musiker bildar han bandet Critical Hit, som framför spelmusik. Bandet spelade under konferensen, men håller även en konsert på lördagskvällen som är öppen även för icke-konferensdeltagare. Hayse är entusiastisk över att få besöka Sverige och ser ljust på spelbranschens framtid.

Annons

– Jag tror att spel kommer kunna gå bortom underhållning i framtiden, och tror också att de kan komma att ge oss otroligt immersiva upplevelser, säger Hayse.

Under torsdagskvällen hölls en galamiddag, som bjöd på bland annat underhållning av Critical Hit, samt prisutdelningar. Ett av priserna som delades ut var SAGA, Skövde Academic Game Awards. Tre spel utvecklade av studenter på Högskolan i Skövde var nominerade, och priset gick till spelet Bortbytingen, skapat av Pinecone Creations.

– Det känns väldigt häftigt att få vinna, speciellt när det är något vi gjorde under vårt första år, berättar Rebecka Pettersson som är game writer på Bortbytingen.

– Vi är väldigt stolta över det vi gjort, och då känns det extra bra, tycker Frida Karlsson, grafiker.

Den gemensamma andan under konferensen var att det definitivt finns en lovande framtid för spel och spelutveckling, både internationellt och här i Skövde.