Miljösamverkan Östra Skaraborg, MÖS, fick in en första anmälan redan i januari 2015, som ledde till att hotellet fick ett föreläggande om att sätta in åtgärder.

Sedan var det tyst länge. Sista mars i år kom ytterligare en anmälan in om vägglöss, det ärendet avslutades efter kontakt med hotellet.

I måndags och idag på onsdagen kom nya anmälningar in.

– De har haft problem tidigare med vägglöss, bekräftar miljöinspektör Marika Leijonmarck, apropå den senaste anmälan.

Annons

Hon berättar att hotellet kontaktade Anticimex i ett tidigt skede och enligt miljöinspektören är en teori att vägglössen spridit sig med en golvmopp, som använts till flera rum.

– Nu har man bestämt att enbart använda engångsmoppar.

Så vitt MÖS känner till är det tre rum som drabbats och som har sanerats.

MÖS kommer att ha fortsatt kontakt med hotellet.

– Vi underrättar ägaren om det skulle komma in fler anmälningar, säger Marika Leijonmarck.

Miljöinspektören tycker att det är bra att hotellet tidigt kopplade in expertis för att åtgärda problemet.

– Nu får vi ge det tid för att se om de får bukt med det.

Hotellets ägare säger att man redan satt in alla åtgärder som man kan.

– Vi har inte gjort något fel. Anticimex har förklarat att det här inte går att förebygga, det kan drabba vilket hotell som helst. Vägglössen kommer i resväskor och det går inte att skydda sig mot, säger ägaren till hotellet.

Ägaren intygar att skadedjuren är borta.

– Men för säkerhets skull har vi beställt en spårhund för att kontrollera övriga rum.