Annons

Annons

Annons

Skövde

Insändare
Svar till ”Taxi till särskolan stjälpte istället för hjälpte”

Vi beklagar att flera av de resor som er son gjort med skoltaxi inte fungerat på ett bra sätt. Vi är måna om att alla våra resenärer ska känna sig trygga och det är tråkigt att ni beslutat er för att säga upp tjänsten, skriver Västtrafik i sitt svar.

Detta är en insändare.Åsikterna är skribentens egna.

Västtrafik svarar på en tidigare insändare från föräldrar som varit besvikna på sin sons skolskjuts.

Bild: Mikael K Nilsson, Arkivbild

Annons

Tack för er insändare.

Vi beklagar att flera av de resor som er son gjort med skoltaxi inte fungerat på ett bra sätt. Vi är måna om att alla våra resenärer ska känna sig trygga och det är tråkigt att ni beslutat er för att säga upp tjänsten.

Våra förare ska alltid ha ett gott bemötande och framföra fordonet på ett tryggt och säkert sätt. Vi använder oss av ett boknings- och planeringssystem som alla trafikbolag och deras förare är kopplade till, och där får de nödvändig information kring varje resenär.

Annons

Annons

De fordon som kör skoltaxi kör även färdtjänst och sjukresor. Vissa resor, till exempel skoltaxi, har fasta scheman medan andra bokas i förväg. Vilket fordon som kör kan därför ändras beroende på vilka andra som behöver resa. Hur det blir beror på hur nära inpå en resa andra resenärer avbokar, vilka andra som behöver resa med våra fordon den dagen samt vilka behov de resenärerna har. Detta gör att förseningar kan förekomma, men vi gör vårt yttersta för att motverka detta.

Vi har även liksom övriga landet en utmaning i att det finns för få förare. Detta gör det svårare att hantera förändringar, vilket kan leda till förseningar. Detta är något vi gör vårt bästa för att mildra effekterna av. Alla som behöver resa ska ju få sin bästa möjliga resa.

På Västtrafik samordnar vi över 1,8 miljoner resor varje år, i de allra flesta fall upplever resenären att det går som det ska. I de fall som man har frågor, klagomål eller synpunkter på sin resa är det viktigt att ta en kontakt med oss (020 – 91 90 90 eller synpunkt.anrop@vasttrafik.se).

Vi jobbar kontinuerligt med att fånga upp eventuella brister och åtgärda dem. Alla synpunkter är viktiga för oss och vi utreder varenda en.

Annons

Frida Antonsson, Västtrafik

LÄS MER: ”Taxi till särskolan stjälpte istället för hjälpte”

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Till toppen av sidan