Arena Skövde och Billingen Skövde är två av aktörerna som nu deltar i samarbetet för att inspirera familjer att resa runt i Skaraborg och besöka destinationer.
Syftet är att visa upp mångfalden av upplevelser som finns i Skaraborg och locka till besök.
Kampanjen består bland annat av ett influencerbesök av Youtubefamiljen The Swedish Family, som består av pappa Axel och mamma Joanna, samt barnen Harry, 7, Alma, 9, och lillasyster Laura. Familjen är i nuläget bosatta i Portugal – men besöker alltså Skaraborg för att marknadsföra satsningen.
Annons
Annons
– Det är bra för oss att delta i den här typen av samarbeten i Skaraborg. På det viset kan vi växla upp våra marknadsföringsresurser och nå ut till en mycket bredare målgrupp geografiskt, säger Martina Söderhielm, kommunikationsansvarig på Balthazar Science Center i Skövde.
The Swedish Family kommer att tillbringa fyra dagar i Skaraborg och producera en film om besöksmålen – en film som senare kommer att släppas på familjens Youtubekanal.
Fakta
Här är verksamheterna som deltar
Arena Skövde, Billingen Skövde, Skara Sommarland, Naven Outdoor Experience på Kållandsö, Maplelake Adventure i Tidaholm, Karlsborgs Fästning, Bokäventyret i Skara, Ekehagens Forntidsby, Västergötlands Museum i Skara, Balthazar Science Center i Skövde, Dalenium Science Center i Stenstorp, Vänermuseet i Lidköping samt Läckö Slott. Samordning och medfinansiering sker via samverkansplattformen Visit Skaraborg (turistiskt samarbete mellan Skaraborgs 15 kommuner). Turistrådet Västsverige deltar också med medfinansiering.