Västra Götalands län

Insändare
Öppet brev till Katarina Jonsson, Skövde, om osund konkurrens!

Vi i organisationen Företagarna Skara har blivit uppmärksammade på, av medlemsföretagare, att man upplever en osund konkurrens av det kommunalt/kommunalförbundsägda företaget Mediapoolen i Västra Götaland AB.

Detta är en insändare.Åsikterna är skribentens egna.

Kommunstyrelsens ordförande i Skövde Katarina Jonsson (M).

Bild: Kristina Claesson

Annons

Mediapoolen ägs till 1/3 av Skaraborgs kommunalförbund. I direktionen för kommunalförbundet sitter kommunalråden och oppositionsråden i Skaraborg och svarar därigenom för ägarfrågorna. Ordförande är Katarina Jonsson, Skövde.

Mediapoolen har flera olika verksamheter och i flera av dem finns en fungerande marknad med privata företag. Man gör det med skattefinansierade ägare bakom, vilket de privata företagen inte har. I Mediapoolens verksamhet säljs också produkter som avtalsmässigt krockar med upphandlingar som gjorts i de ingående kommunerna. Närservicen verkar heller inte riktigt klaras ut i Mediapoolens leveranser.

Annons

Den information vi har sett tyder också på att skattebetalarna får betala ett betydligt högre pris för Mediapoolens tjänster än de som finns på den konkurrensutsatta marknaden.

Företagarna Skara vill därför ställa frågan till ordförande Katarina Jonsson, Skövde;

- Hur ser du på Mediapoolens verksamhet framöver?

Jonatan Bjelkengren - Ordförande för Företagarna Skara

Till toppen av sidan