För att trygga långsiktig lokal tidningsutgivning har Gota Media och Bonnier News Local för avsikt att ingå ett strategiskt partnerskap, skriver affärens båda parter i ett gemensamt pressmeddelande:
”Ambitionen med partnerskapet är att långsiktigt trygga den lokala journalistiken i de bägge koncernernas utgivningsområden. Detta genom att åstadkomma en snabbare och än mer hållbar digital transformation, samt tillsammans stärka positionen på den svenska annonsmarknaden.”
Annons
Annons
– Det här samarbetet känns fantastiskt bra! Gota Media har kvalitativa varumärken och är en viktig aktör inom svensk lokaljournalistik, och Bonnier News Local har stor digital närvaro och har visat att det går att vända den negativa trenden för lokala mediers läsarintäkter. Tillsammans delar vi också den grundmurade tron på värdet av det fria ordet. Jag är övertygad om att vårt partnerskap, i högsta grad, kommer att gynna bägge bolagen, säger Anders Eriksson, vd Bonnier News.
Gota Media äger flera lokaltidningar, såsom Borås Tidning, Barometern, Smålandsposten, Blekinge Läns Tidning och Kristianstadsbladet.
Bonnier News Local, som samägs av Bonnier News och norska Amedia, är resultatet av ett tidigare samgående mellan före detta Mittmedia, Hall Media och HD-Sydsvenskan. I koncernen ingår Falköpings Tidning, Skövde Nyheter, Västgöta-Bladet och Skaraborgs Läns Tidning.
Tidningsgrupperna ska ingå ett strategiskt partnerskap genom korsvist ägande. Gota Media blir genom detta 20 procentiga ägare i Bonnier News Local mot att Bonnier News Local erhåller 30 procent i Gota Media.