Annons

Kritiken från kommunanställda – tystnadskultur och rädsla för repressalier

Kommunanställda i öppet brev till kommunstyrelsen – anklagar kommundirektören för att radera mejl

I ett öppet brev till kommunstyrelsen anklagas kommundirektören Tomas Fellbrandt för att radera mejl som kan anses som besvärande. Bakom brevet står ett anonymt nätverk av bland annat kommunanställda som säger att de har begärt ut mejl och logglistor under lång tid.

— Jag följer de regelverk som gäller utifrån hur vi gallrar och det hoppas jag att alla andra gör, säger Tomas Fellbrandt.

Annons

Det öppna brevet skickades in på eftermiddagen innan midsommarafton och diariefördes på måndagen. Bakom skrivelsen står ett nätverk med kommunanställda chefer, tjänstemän och medarbetare, samt medborgare i Skövde kommun. Ingen av personerna i nätverket vågar underteckna med sina namn av rädsla för repressalier.

Läs vidare med Digital!

8 kri veckan i 8 veckor

Läs dina lokala nyheter för 8 kr/vecka i 8 veckor - du betalar 32 kr/månad. Därefter tillsvidare 119 kr/månad.

Det här ingår i Digitalpaketet

• Alla lokala nyheter på vår sajt och nyhetsapp.
  • Läsarshoppen med mängder av erbjudanden – spara tusenlappar!
  • Ingen bindningstid - säg upp när du vill.
Vi är en del av Bonnier News (559080-0917)
Betalningar hanteras av Klarna

Nästa artikel under annonsen

Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy