Står vid gungorna och tar fart på några av våra elever på grundsärskolan Kristallen, som tjuter av glädje och sjunger julsånger tillsammans. Tittar bort mot backen där flera av våra elever har valt att åka stjärtlapp i den lilla snö som fallit, andra skottar snö och gör stora snöhögar. Leenden och skrattande ögon.

Billingskolan, där grundsärskolan Kristallen finns.
Bild: Kristina Claesson
Musik börjar spelas över skolgården. Billingskolans fantastiska fritids har som dagens rastaktivitet ”karaoke”. En stor högtalare, mikrofon och en iPad ställs ut. Jag ser hur några av våra elever snabbt springer dit. Runt eleven som just nu sjunger bildas en stor kör som hjälper till. I denna kör står elever från grund- och grundsärskolan tätt tillsammans, sjungandes och skrattandes.
Annons
Annons
Även eleverna på gungorna vill nu vara med på karaoke och vi går över till den sjungande skaran. Fler av Kristallens elever ansluter och tillsammans hjälps vi åt att klämma i till såväl modern pop som till ”Tomtarnas julnatt”. Ingen gör någon notis om vem som går i grundskolan eller vem som går i grundsärskolan, eller i vilken årskurs man går. Eleverna som nu utgör den underbara kören är blandade från förskoleklass till årskurs sex.
Att detta är möjligt beror på det fina samarbete och klimat som råder på Billingskolan. Bland annat har förskoleklasserna och klasserna i årskurs 1 under terminen besökt Kristallens utställning ”Staden” och även hälsat på i våra lokaler och fått berättat för sig om hur vi arbetar på grundsärskolan. Kristallens elever blev i sin tur nyligen inbjudna till 6:ornas fina slöjdutställning. Kristallen ses och är som vilken avdelning som helst på skolan.
Klockan blir tolv och det är dags att gå in till våra fina lokaler och fortsätta vårt spännande arbete med vattnets tre former. Vad kul att en av formerna idag tillfälligt låg på marken på skolgården!
När vi går in från rasten, samtliga fortfarande nynnandes och med stora leenden på läpparna slår det mig; Det är det här våra politiker inte vet… det är de här ögonblicksbilderna som inte får något utrymme i tjänstemännens rapporter eller i så kallade swot-analyser. För att kunna ta kloka, genomtänkta och framförallt medmänskliga beslut med barnens bästa i fokus behöver politikerna få inblick samt kunskap om mer än bara siffror. Här är därför mitt bidrag för att utöka bilden av hur inkludering och mångfald ser ut och redan fungerar för eleverna på Billingskolan, oavsett vilken skolform man tillhör.
Emma Rydgren, speciallärare på grundsärskolan Kristallen, Billingskolan