Transportstyrelsen och Trafikverket kommer med hård kritik mot yrkestrafiken i en debattartikel i DN. De skrev att mätningar visar att 70 procent av de tunga lastbilarna kör för fort och att det sker en ökning av antalet olyckor där tunga lastbilar är inblandade. Stressen från näthandeln kan vara en faktor, enligt polisen.

Transportstyrelsen och Trafikverket kommer med hård kritik mot yrkestrafiken i en debattartikel i <a href="https://www.dn.se/debatt/yrkesforarna-kor-for-fort-nu-behovs-en-skarpning/" id="link-6693d4a6dae1ed255c5c9438505169de">DN</a>.
Det är Jonas Bjelfvenstam, generaldirektör för Transportstyrelsen, och Lena Erixon, generaldirektör för Trafikverket, som skriver på DN Debatt att de tycker att yrkestrafiken bör ta ett större ansvar för att trafikreglerna efterlevs.
Annons
Annons
"Det är rimligt att ställa högre krav på de förare som är ute på vägarna i sitt jobb. Företag som köper transporter och arbetsgivare med anställda som har trafiken som arbetsplats kan se till att Sverige får en säkrare trafikmiljö", skrev de bland annat.
De menar att yrkeschaufförer har ett ansvar att föregå med gott exempel.
"Vi vet att när en tillräckligt stor grupp anpassar hastigheten, så tar andra trafikanter efter".
Per Lange, processledare för trafik i polisregion Öst, har tidigare varnat för att den ökade tidspressen på lastbilschaufförer i och med ökad näthandel kan medföra ökad risk för olyckor med tung trafik inblandad.
Under 2018 omkom 325 personer i trafiken, en ökning med 72 människoliv jämfört med året innan, visar preliminära siffror, enligt TT.
Lastbilstrafiken har ökat i och med näthandeln. På ett år har den tunga trafiken i Sverige ökat med 3,2 procent, enligt Per Lange på polisen.
– Det gör att det blir tätare och tätare ute på vägarna, så när det väl händer något så är risken större att fler drabbas och att olyckorna blir mer omfattande, säger Per Lange, processledare för trafik i polisregion Öst.