Annons

Annons

Annons

Väring

Bolagets ordförande: Därför är flygplatsen viktig för Skövde

Text

Utan Skövde Airport hade Skaraborg inte kunnat varit med och tävla om den stora batterifabriken. Det är en av anledningarna till att flygplatsen är viktigt för Skövde, enligt Skövde Flygplats AB:s ordförande Michael Nimstad (M).

Michael Nimstad (M), ordförande i Skövde Flygplats AB.

Idag består verksamheten på Skövde Airport främst av affärs-, frakt-, taxi- och ambulansflyg. Skövdes större industri använder vanligen flyget för akuta leveranser, med kortare varsel då produktion kan stå stilla om leverans inte fungerar snabbt.

Försvarsmakten har använt flygplatsen en hel del vid övningar, under 2017 ökade den verksamheten stort vilket ledde till ökad omsättning för bolagets del. Det bidrog även till att antalet kommersiella flygrörelser ökade, till 414.

Även under 2018 har försvaret varit på Skövde Airport, under hösten har det varit flygningar med C-130 Hercules och en del fallskärmshoppning. Den verksamheten ska fortsätta nästa år.

Annons

Annons

– På sistone har det varit mycket militär verksamhet, beroende på att Karlsborgs flygplats byggs om. Men det viktigaste på flygplatsen är ambulansflyget. Förra året gjordes 55 flygningar. Det ska inte förväxlas med ambulanshelikopter, utan här handlar det om flygplanstransporter i och utanför Sverige. Det kan handla om organtransporter till och från utomlands, då får det inte gå mer än ett visst antal timmar mellan kropp till kropp, förklarar Michael Nimstad (M), ordförande i bolaget.

Med ambulansflyget flygs även patienter från olika delar av Sverige, som Malmö och Umeå. Sådana längre sträckor kan inte en helikopter flyga och dessutom tar det längre tid.

Almedalenflyg fortsätter

Näringsliv, Försvarsmakten och Västra Götalandsregionens ambulansflyg är de tre viktigaste grenarna. Personflyg till Almedalen på sommaren är också en gren.

– Det ska gå nästa år också är meningen. Nu har vi mer rutin på vad det kostar och den börjat bli etablerad.

Utöver detta är det också flygningar som inte ingår i den kommersiella verksamheten. Det handlar om skolflyg, privatflyg och de två flygklubbarna som har sin verksamhet. Det handlar om cirka 5000 flygrörelser totalt varje år.

En del av intäkterna kommer från försäljning av flygbränsle.

– Vi är duktiga på flygbränsle, vi levererar också bränsle till Skaraborgs sjukhus och NÄL i Trollhättans helikopterflygplatser för vi har kompetensen, säger Nimstad.

2017 ökade omsättningen stort tack vare övningar med Försvarsmakten - hur gör för att behålla den positiva utvecklingen?

Annons

– Nu är vi etablerade och har kvalificerad personal anställda i bolaget, som vi behöver vara en attraktiv arbetsgivare för att behålla. Vi måste också vara tydliga med att flygplatsen utåt mot de aktörer som finns.

Annons

Räknar med underskott

Enligt ordföranden ser 2018 bra ut, de räknar med en kostnad på 7-7,5 miljoner kronor. Det är det budgeterade underskottet före koncernbidraget och det är i normal nivå.

– Verksamheten går i vågor och behovet av flygplatsen varierar, 2016 var det mindre och 2015 mittemellan. Det viktiga är att vi har en tillgänglighet och att det fungerar när det behövs.

Man vill fortsatt utveckla verksamheten på Skövde Airport, men just nu kan Michael Nimstad inte gå in på exempel.

– Om det finns ett aktivt intresse att utveckla något på flygplatsen är vi vakna att kolla på vad det finns för framtid för det.

Charter inte aktuellt

Något som inte är aktuellt just nu för Skövde Airports del är charterresor till semesterorter som Mallorca.

– Vi ser inte riktigt att det behovet finns och det finns gott om konkurrens på nära håll. Kostnaderna skulle också skena iväg med miljontals kronor. Närliggande flygplatser som har charter, som Trollhättan och Jönköping, kostar uppåt tre gånger så mycket.

Men Skövde Flygplats AB har kostat pengar, men enligt Michael Nimstad planerar Skövde kommun med det.

– Infrastruktur kostar pengar, så får man se på det när det är hög tillgänglighet. Vi kostar mindre än andra regionala flygplatser och det finns inga förutsättningar för att sådana här kan gå med vinst eller gå ihop.

Annons

Koncernbidrag, som Skövde Flygplats AB får för att täcka kostnaderna, ser Nimstad som bästa modellen för att finansiera Skövde Airport. Skövde som helhet tjänar på att ha en tillgänglig flygplats menar Michael Nimstad.

– Det är som när man har ett evenemang i stan. Det kanske kostar men hela stan tjänar på det. På det viset kan man se kostnaden för flygplatsen i en större helhet. Det har hänt historiskt att industriverksamhet etablerat sig här på grund av flygplatsen. Flygplatsen var också en förutsättning för att Skövde skulle vara med kartan för batterifabriken.

Nu kom inte batterifabriken och de tusentals jobben hit ändå, men utan flygplatsen hade Skövde inte ens haft en chans menar Michael Nimstad.

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Till toppen av sidan