Annons

Annons

Annons

Annons

Västra Götalands län

Konstflygning – som en isdans i luften

Text: 

Under helgen utspelar sig nordiska mästerskapet i konstflygning på Skövde flygplats. En poängsport som av utövare beskrivs som en isdans i luften.

Piloterna utsätts för höga g-krafter när de utför vissa av tricken i programmen.

Pekka Havbrandt är tävlingsledare. Han menar att mycket av tjusningen i sporten ligger i att det är utmanande.

– Det är svårt, man lär sig något nytt varje gång. Jag har flugit sen 1964 och jag lär mig fortfarande nya grejer. Det är också fysiskt krävande, man väger 7-8 gånger sin egen vikt när man utsätts för g-krafterna.

Med sig i planet har piloterna ett papper med schemat. Det ligger mycket mental förberedning inför tio minuter flygning. Utanför hangaren står piloter och förbereder sig, man ser hur de med kroppen härmar planets rörelser för att träna in schemat.

Annons

– Den mentala sidan är lika stor som flygkunnandet. Det är mycket att komma ihåg, säger Pekka.

Annons

Programmet utförs i en box i luften, flyger man utanför boxen får man avdrag. Pekka berättar om loopar och hammerheads – att flyga lodrätt uppåt för att sedan vända planet och dyka rakt ner.

Magnus Borg är världsmästare i vintageflygning.

Jyrki Lajne kan inte minnas när han först blev intresserad av flygplan.

Pekka Havbrandt lär sig nya saker hela tiden trots att han flugit sedan -64.

Dubbelvingade flygplan är mer kompakta vilket gör det svårare för domarna att bedöma flygningarna.

Fallskärmsjägade hoppade samtidigt som NM ägde rum.

Magnus Borgs SAAB 91 Safir.

Annons

Annons

Flygintresset har minskat generellt, enligt Pekka, men han har också teorier om varför det blivit så.

– Det konkurrerar med så mycket annat. Förr var flygning det häftigaste du kunde göra, nu kan du åka till Australien och hoppa bungyjump, säger han.

Flygintresset uppkom i tidig ålder. Pekka satt i elevrådet i skolan och föreslog att eleverna istället för 15 minuters morgonbön kunde bjuda in företrädare för olika idrotter som kunde berätta om dessa. Skolan tyckte det var en bra idé.

– Då bjöds en flygare in som visade en film om hur det är att flyga segelflyg över Alperna. Där väcktes intresset, säger han.

I hangaren på Skövde flygplats står en SAAB 91 Safir parkerad. Ägare är Magnus Borg, världsmästare i Vintage Aerobatics World Championship.

– Jag ska ner till Danmark och försvara titeln om två veckor, säger han.

För att få vara med i just den tävlingen behöver planet vara av en modell tidigare än 1955. Magnus plan är från 1952. Han beskriver hur det känns att flyga.

– Det är en enorm frihetskänsla. De få minuter man flyger är en promille av allt jobb man lägger ner, men det ger en sån kick att det är värt det, säger han.

Det är både segel- och motorflygplan som tävlar i helgen. Jyrki Lajne är en av de personer som tävlar i segelflyg. Jyrki började med segelaerobatik för tre år sen, men kan inte minnas när han först började intressera sig för flygplan generellt.

– Alla har vi en hobby. Jag har byggt modellflygplan så länge jag kan minnas, men när jag var tio år började jag bygga balsaflygplan.

Jyrki flyger en MDM-1 Fox och det som lockar med just segelflygning är svårighetsgraden.

– Det är svårare, mer utmanande och man får bara en chans. Det är som en isdans i luften, säger Jyrki.

Fotnot: Nordiska mästerskapet i konstflygning inleddes igår och avslutas med prisutdelning på söndag.

Annons

Annons

Till toppen av sidan