Under fem intensiva dagar i september kommer fem dataspelsbolag från Skövde att delta i Startup- Sweden, ett Boot Camp där de ges möjligheten att öka sin kompetens inom affärsutveckling och utvidga sitt kontaktnät på plats i Stockholm.

Stort erkännande

Bakom satsningen står Tillväxtverket, som tillsammans med bland annat The Game Incubator på Gothia Science Park i Skövde utvecklat programmet för spelstudios. Av de tio bolag som valts ut kommer sex stycken från The Game Incubator, där de fem Skövdeföretagen ingår.

Verksamhetschef Per-Arne Lundberg är mycket glad över nyheten.

— Jag är jättenöjd och stolt att så många från The Game Incubator valts ut. Det är verkligen en kvalitetsstämpel att vi blir erkända på det här viset, säger han.

Under våren har spelföretag i hela landet kunnat ansöka om att delta, där en videoinspelning av en pitch för företaget skulle skickas in. En jury bestående av både spel- och affärsexperter har därefter valt ut de mest lovande bolagen.

— Att fem av tio utvalda är från Skövde är ingenting vi tar för givet när vi tävlar mot storstäder som Stockholm, Göteborg och Malmö. Det visar ju att vi har världens främsta entreprenörer och talanger inom dataspelsbranschen här i Skövde, säger Per-Arne.

"Enormt värdefullt"

Ett av de utvalda företagen från Skövde är Mostly Harmless Games. Spelutvecklarna är studenter på Högskolan och har precis lanserat Funklift, ett partyspel där man på tid ska leverera så mycket gods som möjligt till rytmerna av svängning 70-talsdisco.

Bolagets VD Alexander Milton ser många fördelar med deltagandet i Startup-Sweden.

— Det är enormt värdefullt. En vecka med koncentrerad kompetensutveckling kommer vi att tjäna mycket på, säger han.

Videon som skickades in till juryn spelade Alexander in med ganska simpla medel.

— Jag filmade med mobilen och hade en vinflaska bakom som stöd. Så pitchade jag spelet i mitt egna vardagsrum, berättar han.

Sedan idén om Funklift föddes under ett skolprojekt har både gruppen och spelet genomgått stora förändringar, och nu hoppas de att satsningen kommer att erbjuda fler chanser till utveckling.

— Nu har vi potential att bli en startup man hör talas om i framtiden. Det är just den här typen av lyft som höjer oss från bäst i stan till bäst i landet, menar Alexander.

Möter proffsen

Det är fullspäckade dagar i Stockholm som väntar. Per-Arne Lundberg har varit med och utvecklat Boot Camp-schemat som han tror kommer att vara mycket givande. De unga företagarna kommer att få träffa tunga namn inom branschen, där gästföreläsare från Holland och från Microsoft i USA ingår, med målet att utveckla sina kunskaper inom affärsutveckling och få möjlighet att pitcha sina idéer för investerare.

— Vi vet att de redan är mycket duktiga spelutvecklare som fått professionell utbildning inom det området, men inte i hur man bygger ett hållbart företag, menar Per-Arne.

Alexander delar Per-Arnes bild om vikten av ökad utbildning inom entreprenörskap, och ser fram emot en nyttig erfarenhet.

— Att få höra av experterna hur man säljer in sina idéer och tar sig fram i det digitala klimatet känns viktigt. Det ska också bli hemskt kul att få träffa andra bolag för ett ömsesidigt utbyte, tycker han.