Från och med 1 februari förändras Danske Bank i Skövde.

— Man kan säga att vi stänger dörren för spontana besök och att det beror på kundernas ändrade beteenden. De kommer inte till oss på samma sätt längre och därmed tar det för mycket resurser för oss. Mer än hälften av våra möten sker numera digitalt. Men även i fortsättningen kommer vi ha öppet för bokade besök, säger Sörman.

Det blir dock ytterligare förändringar på privatsidan.

— Den kommer ha sin utgångspunkt från Borås och de som jobbar som rådgivare kommer utgå därifrån. Förändringen gör vi för att upprätthålla kompetens, vi tror det blir lättare i en större grupp.

Joakim Sörman är övertygad om att banken gör rätt, och att utvecklingen kommer gå ännu mer åt det hållet.

— Vi tror att den här utvecklingen kommer fortsätta. Det märker vi bland annat via vårt samarbete med Saco. Många av deras medlemmar byter till Danske Bank utan att någonsin ha besökt något av våra kontor.

Att banken nu drar ner på sin fysiska verksamhet i Skövde gör att man börjar se sig om efter andra lokaler.

— I förlängningen tror vi inte att vi sitter på rätt ställe. Det kommer vara stunder när ingen är inne utan är ute på kundbesök och då kan det se rätt ödsligt ut. Vi kan i princip sitta på vilket kontor som helst, och våra lokaler (som ligger vid Sandtorget red. anm.) kan användas till handel.